Vzdělání Ti pomůže ve všech nepřízních života


Sešit IKT

Historie počítačů

  • První početní pomůcky, zjednodušení výpočtů, obchodníci, sčítání lidí
  • Vznik a vývoj počítačů, generace počítačů, blokové schéma počítače (von Neumann), charakteristika počítače
  • Definice jednotlivých bloků von Neumanna: OP, CPU, ALU, řadič, vstupy, výstupy, tok dat, adresy, řídící signály
  • Další pojmy: informace, vyjádření informace, analogový a číslicový signál, digitalizace, program, příkaz,...)
  • Prezentace: Historie výpočetních pomůcek.ppt
  • Prezentace: Generace počítačů.ppt
  • Test1 - základní pojmy IKT

Kódování informací v počítači, druhy kódů, převody, ASCII kód

Prezentace: Číselné soustavy a převody mezi nimi.

  • Kódování je vyjádření informace v určitém kódu (morseovky, obrázkové písmo, desítkově, dvojkově …)
  • Při zpracování informací (na samočinných počítačích, televize, telefon, rádio, …..), digitalizované systémy pracují s digitálním signálem. ( technická zařízení vycházejí jednodušší, jsou realizována pomocí spínací techniky, Booleova algebra )
  • V počítačové terminologii se udává, že jeden bit, je jedno místo dvojkové kódované informace. Je to nejmenší část binárně kódované informace. 1 Byte je 8 bitů, 1 KB je 1024 bitů (tedy asi 1000), 1 MB je asi 1 048 576 B či 1024 KB .
  • Desítková číselná soustava:

 14 563= 3*100+6*101+5*102+ 4*103

 

104

103

102

101

100

100000

10000

1000

100

10

1

 

1

4

5

6

3

Dvojková číselná soustava:

27=128

26=64

25=32

24=16

23=8

22=4

21=2

20=1

1

0

1

0

1

1

1

 

Desítkové číslo vykádřené dvojkově

 

210

29

28

27

26

25

24

23

22

21

20

2048

1024

512

256

128

64

32

16

8

4

2

1

1

0

1

1

1

0

0

0

0

0

1

0

 

 

 

Algoritmus převodu čísla (386) do dvojkové soustavy

386:2/0

193:2/1

96:2/0

48:2/0

24:2/0

12:2/0

6:2/0

3:2/1

/1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Hexadecimální=šestnáctková soustava   A, B, C, D, E, F (10,11,12,13,14,15)
  • ASCII (Americký standard kódování informací). Má 256 znaků, kde prvních 128 je mezinárodně platných a dalších 128 jsou národní kódy (čeština, němčina. čínština...)
  • Ascii tabulka je vyjádření znaků a písmen podle mezinárodní úmluvy (znaky v ASII: #, @, <,>,$,@,#, ...)
  • Kódování obrázků, zvuku, videa
  • Rastrové obrázky (velikost např 800*600): 1 bytem zakódujete 28 barev, tj 256 barev
  • 2 byty zakódujete 216  barev, tj 65 536 barev (1 MB)
  • 3 byty zakódujete 224 barev  tj. 16 mil barev  (3 MB)
  • Zvuk – digitalizace, mp3, wav, midi,
  • Video – digitalizace, avi, mp4,
  • Nekomprimovaný BMP  - komprimované JPEG, GIF, TIFF, mp3, mp4. Komprimace je omezení velikost souboru různými metodami    
  • Test 2 - převody čísel z binární do desítkové, osmičkové a šestnáctkové a naopak. Znaky ASCII kódu

Vývoj osobních počítačů       

5 modulů von Neumannova schématu počítače

Pojem "osobní počítač" byl používán již v průběhu 70. let 20. století, kdy firma Apple, Hewlett-Packard či Texas Instrument, Commodor  a řada dalších uvedly první osmibitové počítače na trh. Ale teprve s uvedením počítače IBM PC (IBM 5150) na trh v srpnu 1981 se ustálilo označení PC (nebo Personal Computer) pro počítač s procesorem Intel x86 kompatibilní (tj. vnitřní architekturou a tím i komponentami a programovým vybavením slučitelný) s tímto modelem.

Zásadní roli zde však sehrál fakt, že firma IBM zvolila otevřenou politiku, která umožnila třetím výrobcům vyrábět komponenty pro PC. Politika drahého značkového výrobku, kterou razila firma Apple nakonec neuspěla, protože díky obrovské konkurenci uvnitř trhu komponent pro potomky IBM PC, začaly nakonec její výrobky zaostávat i po technické stránce. Srdcem počítače je procesor, respektive mikroprocesor (odtud pak pochází název mikropočítač). První model IBM PC byl dodáván s procesorem Intel 8088, pracujícím na frekvenci 4,77 Mhz a s operační pamětí RAM o velikosti 16 nebo 64 kB (maximálně byla rozšiřitelná na 256 KByte). Pro záznam dat se používal kazetový magnetofon, později též osmipalcová standardní disketa.

V r. 1975 je uveden první masově prodávaný počítač Altair 8800, Apple, Commoder
Roku 1977 Bill Gates a Paul Allen oficiálně ustavují Microsoft
Rok 1981 – IBM uvádí PC s operačním systémem MS-DOS (první XT)
Rok 1984 – první CD-ROM, procesor 286
Roku 1985 Microsoft vyvíjí Widows 1.0. V roce 1988 následují Windows 2.03, po nich roku 1990 Windows 3.0, v roce 1992 Windows 3.1 a dále Windows 95, 98 a 2000
Rok 1991 – procesor Intel 486
1992 – dvourychlostní CD-ROM mechanika
1993 – třírychlostní CD-ROM mechanika ( pro srovnání: v dnešní době jsou běžné mechaniky čtyřicetirychlostní)
1995 – procesor Intel Pentium Pro 200MHz
1997 – procesor Intel Pentium II
1999 - procesor Intel Pentium III

V roce 1983 začaly být dodávány první pevné disky o kapacitě 10 Mbyte, v roce 1986 první modely s procesorem 80286 (16bitová sběrnice, adresovatelná RAM až 16 Mbyte) a v roce 1989 s procesorem 80386.

Mikroprocesory 80386 byly nahrazeny výrazně rychlejšími 80486, integrovaný matematický koprocesor se stal samozřejmostí, následně přišla architektura Intel Pentium

taktovací frekvence okolo 10-20 MHz, v roce 2000 to bylo okolo 100-200 MHz. Monochromatické monitory byly zcela vytlačeny barevnými monitory, rozlišení vzrostlo z 640 x 480 pixelů na 1024 x 768 pixelů. Samozřejmostí se stala mechanika pro 3.5" diskety a mechanika CD-ROM, zapojení počítače do lokální sítě a zvuková karta, běžným příslušenstvím byl telefonní modem pro přístup k internetu. Ve firemní a státní sféře došlo k ústupu jehličkových tiskáren ve prospěch laserových tiskáren, v soukromé sféře se rozšířily bublinové tiskárny

  • Parametry jednotlivých modelů PC
  • Součastné PC
  • Provedení PC

Prezentace: Hardware.ppt

Test 3 - Hardware uvnitř PC

Hardwarové provedení současného PC

Počítač zvenku a počítač uvnitř

Prezentace: Hardware.ppt.                         

Periférie, principy                         

  • Test 4 - periférie 

Prezentace: Periférie. ppt                                                                     

Software: Operační systémy a aplikace   

Prezentace: Operační systém, Aplikace, Soubory 

E-lerning:   https://www.usti.cz/skoly/zscapku/download/sipvz/ict/02_operacni_system.pdf  (Autor Pavel Roubal)

Programové vybavení počítače podle účelu:
  • operační systém
  • aplikační programy
Programové vybavení počítače podle způsobu šíření:
  • licencované programy  - šíření za úplatu
  • demoverze, trialverze  - Zkušební verze, nehotové s chybami
  • freeware  - lze užívat programy bez placení
  • shareware  - programy lze libovolně kopírovat a šířit  - zaplatit registrační poplatek
  • public domain  - programy se používají bez placení k dispozici je i zdrojový kód
  • OEM software  - Druh programů který koupíte s novým počítačem, (hardwarem)
Autorská práva
  • chrání každé dílo (umělecké, technické i programové)
  • licenční ujednání - licence
    • smlouva mezi vlastníkem práv a uživatelem
    • určuje, za jakých podmínek lze SW instalovat a provozovat
    • Multilicence
    • Registrace programu - upgrade
  • porušení ujednání
    • používání neoprávněného počtu licencí
    • nelicencovaný SW
    • kopírování SW pro komerční účely
    • trestný či
Typy programů – příklady, použití, výhody, nevýhody !!!
  • Operační systémy – ovládá hardware, podporuje programy, uvede PC do chodu
  • programy pro práci se soubory -Tento počítač, NC, TC,
  • antivirové programy – AVG, AVAST!, NOD32, Security Essential
  • programy pro kompresi dat  ZIP, WIN RAR, WIN ZIP
  • Prohlížeče –Explorer, MozillaFireFox, GoogleChrome, Opera, 
  • Poštovní klient - Outlook
  • Informační systémy – na uřadech
  • Grafiky: CAD programy,
  • Utility-pomocné a servisní práce na PC (
  • Speciály-chemické výpočty, diagnostika chorob, střihy, ..
  • programovací jazyky
  • Delphi, C++, Pascal,PHP TurbPascal, Basic, Assembler, Java
  • textové editory - WORD,WordPad,   
  • tabulkové procesory - Excel
  • prezentační software - PowePoint
  • DTP – Page Maker,
  • grafické programy – CorellDraw, GIMP, Callisto, Photo Shop
  • databázové programy – Access
  • Výukové programy - angličtina
  • E-learningové programy-jméno, heslo (EDU Base)
Operační systémy

Jsou prostředníkem mezi počítačem, ostatními programy a uživatelem, umožňuje též vytvářet, udržovat a spouštět uživatelské programy.

  • každý počítač musí mít nějaký operační systém
  • dříve MS DOS, poté s nadstavbami MS Windows (umožňují současný běh několika programů a vzájemný přenos dat mezi nimi)
  • Operační systém LINUX, UNIX - víceúlohový OS (i pro PC), Android – OS mobilu

Jednouživatelské, jednoúlohové

  • žádné prostředky ochrany souborů a disků
  • neumožňuje běh více procesů (programů) najednou
  • MS DOS

Jednouživatelské víceúlohové

  • multitasking
  • možnost paralelního (současného) běhu několika procesů
  • kooperativní multitasking, preemptivní multitasking
  • Windows 9x, Me, Windows XP, Windows7

Víceuživatelské (síťové)

  • sdílení prostředků mezi více uživateli přihlášení do systému
  • Windows NT, Windows 2000, Unix, Linux, Windows7

Úkoly operačního systému:

organizace přístupu ke zdrojům výpočetního systému

  • rozdělování času procesoru
  • přidělování operační paměti
  • přístup k vnějším pamětem (disk, CD ROM, DVD)
  • ovládání periferií (tiskárny, scannery atd.)
  • organizace přístupu k datům
  • (zamezení neoprávněného přístupu)
  • poskytování služeb aplikačním programům

komunikace s uživatelem

  • prostřednictvím speciálního programu zvaného obecně Shell
  • provádění uživatelem zadaných příkazů a spouštění aplikací

uvedení PC do provozu

Historie Windows
  • 1985 - Windows 1.0 běh více aplikací současně - okna se nesmí překrývat, málo aplikací
  • 1987 - Windows 2.0 možný překryv oken
  • 1990 - Windows 3.0 (program manager)
  • 1992 - Windows 3.1 odstranění chyb, TrueType fonty
  • 1992 - Windows for Workgroups - podpora sítě
  • 1995 - Windows 95
  • 1996 - Windows NT 4.0
  • 1998 - Windows 98
  • 2000 - Windows 2000
  • 2001 - Windows XP 
  • 2007 – Windows7
Soubor

Jde o základní množinu informací určitého typu nebo jej lze nazvat pojmenovanou posloupností bytů.  Logicky související množina dat

Ukládají se do složek vnějších pamětí: diskety, pevné disky, CD-ROM

Jméno obsahuje příponu oddělenou tečkou. Přípona  značí typ souboru např.:

  • dopis.doc         textový dokument 
  • krajina.jpg       obrázek
  • zvuky.wav      zvuková nahrávka
  • film.avi           formát videa
Složky, adresáře

Jsou pojmenované množiny adresářů a souborů. Slouží k organizaci souborů

Tvoří hierarchickou strukturu. Dělí se do podadresářů

Mají jména jako soubory, bez přípony

Na každém zařízení je kořenový adresář - hlavní adresář

Kořenový adresář značíme \ Nadžazený adresář ..

V jednom adresáři — jedinečná jména souborů

Aktuální adresář - právně aktivní nastavený

Klávesové zkratky ve Windows

Cvičení 1:  Adresářová struktura 

  1. Ve svém síťovém adresáři (nebo v Dokumenty) vytvořte adresářovou strukturu:
    Texty, Tabulky, Obrázky, Písemky a testy, Sešit
  2. Soubory typu *.jpg uložte do složky Obrázky
  3. Soubory typu *.doc uložte do složky Texty
  4. Soubory typu *.xls uložte do složky Tabulky
  5. Testy 1, 2, 3 uložte do složky Písemky a testy

Novinky ve Windows7    

E-lerning:  https://www.efektivne.eu/skoleni-zaklady-pc-poznamky.html         

Můj text „Novinky ve Windows7“

  1. Maximalizujte okna nově
  2. Nové uspořádání oken
  3. Skrytí všech oken
  4. Jump list je ?
  5. Náhledy ve Hlavním panelu a v Průzkumníkovi
  6. Přepínání programů (Alt+Tab, Win+Tab, 
  7. Nové zobrazení kalendáře a hodin
  8. Co je rozhraní AERO
  9. Velikost ikon na ploše
  10. Možnosti zobrazení souborů ve složce !!!
  11. Rychlý náhled do plochy
  12. Ovládání oken (max, min, obnov, zavři)
  13. Dialogy (přepínače, zaškrtávací políčka, textová pole, seznamy, tlačítka, a další volby
  14. Práce s nápovědou
Práce se složkami a soubory
  • Disky: lokální a síťové, vyměnitelné, externí
  • Struktura složek, nový adresář
  • Kopie a přesuny mezi adresáři
  • Obsah adresáře – způsoby výpisu, Obsah souboru
  • Koš
  • Vypalování z Průzkumníka
  • Hledání ve Windows 7
  • Asociace souborů
  • WiFi přímo na hlavním panelu
Příslušenství ve Windows 7
  • Kalkulačka: převody mezi jednotkami (m-inch, l-pinty, km-nm), do binární a HEX soustavy, z desítkové do binární
  • Malování: nové nástroje (štětce, pera, fixy, …)zacházení s barvami, ostřihávání, vkládání klipartů, vkládání objektů, nástroje kapátko, mazání, text…
  • Mapa znaků: speciální znaky a symboly, alt+v,X,
  • &, @,#,},€,\,|®,™,đ, Đ, [, ], ł, Ł, {}
  • Zápis vzorců – Vyzkoušejte si !!
  • Úprava plochy – miniaplikace
  • Test Operační systém !!!

Počítačové sítě a Internet

Co máte umět:– struktura, fungování a přehled využití (servery, klienti, datové spoje, směrovače, druhy lokálních sítí), pojmy IP adresa, URL, doména, DNS, TCP/IP, způsoby připojení

  • přenosové rychlosti, způsoby připojení
  • služby internetu (www, e-mail, on-line komunikace, bezpečná komunikace, internetový obchod, elektronické bankovnictví)
  • pojem hypertext
  • hledání, využívání a vyhodnocování informací na internetu
  • zásady bezpečného využívání internetu (SPAM, sledování, odcizení dat, odcizení identity a používat prostředky jejich eliminace, opatrnost při sdělování osobních údajů, silná hesla, opatrnost při instalaci stažených programů a doplňků systému nebo prohlížeče)
  • mobil a internet, GPS

E-lerning: www.usti.cz/skoly/zscapku/download/sipvz/ict/04_internet.pdf - (Autor: Pavel Roubal)

Prezentace: Počítačové sítě WAN, MAN, LAN, Počítačové sítě - úvod, Služby Internetu, Internet - Základní pojmy

Co to je Internet ?

Internet je celosvětový systém navzájem propojených počítačových sítí („síť sítí“), ve kterých mezi sebou počítače komunikují pomocí rodiny protokolů TCP/IP. Společným cílem všech lidí využívajících Internet je komunikace - výměna dat.

Počítačové sítě, které spojují jednotlivé síťové uzly. Uzlem může být počítač, ale i specializované zařízení (například router). Každý počítač připojený k internetu má svoji IP adresu (příklad) Pro snadnější zapamatování se místo IP adres používají doménová jména, například:  www.google.cz

Základní pojmy

IP adresa?
IP adresa je jedinečná adresa počítače v internetu. Udává se ve tvaru yyy.yyy.yyy.yyy, kde yyy je číslo v rozsahu 0 až 255. Může vypadat například takto: 93.112.07.247 .
pevná IP?
Tato IP adresa zůstává po celou dobu dané služby stejná a nemění se.Adresu přiděluje administrátor(většinou ISP) a tato adresa počítači zůstává i po vypnutí nebo restartu modemu či systému.
hostname?
Hostname, slouží podobně jako IP adresa k idetifikaci počítače v síti.
ISP?
Internet Service Provider (ISP) - poskytovatel služeb přístupu k internetu.
TCP/IP?
Transmission Control Protocol/Internet Protocol - v současné době nejpoužívanější protokol(chcete-li standard) pro komunikaci v sítích.V 70 letech vyvinutý pro ministerstvo obrany USA.
interní IP adresa?
Interní nebo i lokální IP adresa je provozována v Local Area Network (taky LAN, lokální síť, místní síť). Lokální adresy se používají pouze v těchto malých sítích, které jsou převážně používany v domáctnostech, školách či malých a středních firmách.
Jak zjistit IP adresu ?
Orientace na Internetu

Většina zajímavých informací je na Internetu soustředěna na webové stránky. Pro usnadnění orientace ve stránkách vznikly specializované služby. Pro informace, které hledáme, používáme tzv. odkazy. Nejznámějšími službami, které s odkazy pracují, jsou:

  • internetový katalog – seznam logicky roztříděných odkazů, udržovaný obvykle ručně. Například
    seznam.cz – katalog (obsahuje i vyhledávač), centrum.cz
  • internetový vyhledávač – automatizovaný systém pro hledání odkazů podle výskytu zadaných slov. Například
    google.com, altavista.com
Základní služby Internetu

Služby jsou zajišťovány počítačovými programy a programy navzájem komunikují pomocí protokolů. Protokoly jsou obvykle definovány v dokumentech, které nejsou normami, které se všichni snaží dodržovat.

Mezi základní služby Internetu patří:

  • WWW – systém webových stránek zobrazovaných pomocí webového prohlížeče
    • běžně používá protokol HTTP
    • pro zabezpečený přenos používá protokol HTTPS
  • E-mail – elektronická pošta
    • pro přenos zpráv používá protokol SMTP
    • pro komunikaci s poštovními programy používá protokoly POP3, IMAP
  • Online komunikace – (přímá, živá) komunikace mezi uživateli
    • využívá nejrůznější protokoly
    • aplikace se někdy jmenují stejně, jako protokol - ICQ, …
  • VoIP – telefonování pomocí Internetu
    • SIP
    • Skype – proprietární protokol
  • FTP – přenos souborů
    • služba se jmenuje stejně, jako protokol
    • pro přenos souborů se využívá též protokol HTTP
  • DNS – domény (systém jmen počítačů pro snadnější zapamatování)
    • využívá stejnojmenný protokol
  • sdílení souborů
    • NFS, GFS, AFS, …
    • protokol SMB – sdílení v sítích s Microsoft Windows
  • připojení ke vzdálenému počítači
    • Telnet – klasický textový terminálový přístup
    • SSH – zabezpečená náhrada protokolu telnet
    • VNC – připojení ke grafickému uživatelskému prostředí
    • a další služby a protokoly (online hry, …)
Sociální sítě

Pomocí sociálních sítí se prostřednictvím Internetu sdružují lidé, kteří by se jinak fyzicky nemohli setkat. V současné době prožívají sociální sítě rychlý rozvoj, který je urychlován nově vznikajícími technologiemi (Web 2.0, blog a podobně). Patří mezi ně například: Facebook.com, Lide.cz

Způsoby připojení k Internetu

Samotné připojení uživatelů je realizováno různými technologiemi. Uživatelé se někdy spojují do skupin, aby ušetřili náklady nebo naopak dosáhli na dražší a rychlejší připojení. Zprostředkovatele připojení k Internetu označujeme Internet service provider (ISP).

V současnosti existuje několik možností pro připojení počítače k Internetu:

  • telefonní linka (majitelem linky je telefonní operátor)
  • vytáčené připojení Dial-up po tel. lince pomocí modemu
  • dříve se používalo vytáčené připojení, později ISDN a dnes různé varianty DSL (ADSL digitální připojení po telefonní lince)
  • přípojka kabelové televize po rozvodech kabelové TV
  • bezdrátová datová síť
  • satelitní síť
  • mobilní telefonní síť
  • Wi-Fi (Tato technologie využívá bezlicenčního frekvenčního pásma, slovní hříčka wireless fidelity = bezdrátová věrnost)
  • pomocí elektrické rozvodné sítě
  • Mobilním telefonem – (GPRS, HSDPA, CDMA, WCDMA,EDGE, UMTS, LTE)
  • Satelitním způsobem – nákladný způsob
  • Elektrickou sítí 230V – v rámci domácnosti

O kvalitě připojení rozhoduje:

  • agregace (tj. kolik uživatelů sdílí jednu linku)
  • doba odezvy (dlouhé odezvy mohou mít negativní vliv např. při internetové telefonii)
  • rychlost připojení poslední míle
  • technologie použitá pro připojení poslední míle
Bezpečnost na internetu
  • Internet je otevřenou, nepříliš bezpečnou sítí; všude za sebou na stránkách a v síti zanecháváme stopy; provozovatel serveru snadno zjistí název a adresu našeho počítače, kdy jsme tam byli a co jsme tam dělali.
  • Nesděluj své osobní údaje (jméno, adresu).
  • Pokud se tak nedohodneš s rodiči, neposílej nikomu po internetu svoji fotografii, číslo kreditní karty nebo podrobnosti o bankovním účtu a žádné osobní údaje.
  • Neprozrazuj heslo své e-mailové schránky nebo počítače.
  • Nacházet kamarády přes internet je fajn, ale vždy se raději svěř rodičům, s kým ses právě skamarádil/a a kdo jsou Tví noví přátelé.
  • Nikdy si bez svolení rodičů nedomlouvej osobní schůzku s někým, s kým ses seznámil/la prostřednictvím internetu. I když Ti rodiče (nebo lidé, kteří se o Tebe starají) dovolí se s takovým člověkem sejít, nechoď na tu schůzku sám/a, sejděte se na veřejném místě a řekni doma, kam jdeš a proč.
  • Nepokračuj v chatování, když se Ti bude zdát, že se tam probírají věci, které Tě budou přivádět do rozpaků nebo Tě vyděsí. Nezpůsobíš nikomu škodu, když o takovém zážitku řekneš rodičům nebo lidem, kteří se o Tebe starají.
  • Neodpovídej na neslušné, hrubé nebo vulgární e-maily.
  • Neotevírej soubory přiložené k e-mailům, pokud přijdou od lidí nebo z míst, která neznáš. Okamžitě tyto zprávy vymaž. Mohou obsahovat viry, které by mohly zničit informace a software Tvého počítače.
  • Buď sám/sama sebou a nezkoušej si hrát na někoho, kým nejsi (na staršího, starší apod.).
  • Do počítače se mohou dostat Pc viry různého typu, např: z nevhodných stránek (pokud je v počítači aktivní antivirus měl by vás na tyto stránky upozornit)
Česká republika

Nejrozšířenějším typem připojení v domácnostech je bezdrátové (36%), nejčastěji realizované technologií Wi-Fi, následované pevnou telefonní linkou s ADSL (25%) a kabelovou televizí (23%). Připojení prostřednictvím mobilního telefonu vykázalo pouze 5% a kdysi nejvyužívanější technologie dial-up (vytáčené připojení) zanedbatelné 2%. Nejvíce počítačů bylo připojeno rychlostí 2 Mbit/s a vyšší 51% a 4 Mbit/s (19%), uživatelů s rychlostí do 1 Mbit/s bylo 16%. 14 % uživatelů internetu si není vědomo, jakou rychlost internetu používají.

Přenosová rychlost

 udává, jaký objem informace se přenese za jednotku času. Základní jednotkou přenosové rychlosti je bit za sekundu (bit/s, b/s). Používají se i násobky základní jednotky jako Kbit/s, Mbit/s.Také se používá jednotka bajty za sekundu (B/s, Byte/s nebo Bps)

Garantovaná rychlost internetu 10 Mb/s určuje klientovi, že od svého nadřazeného serveru propustí za všech okolností minimálně onu rychlost 10 Mb/s.

Agregace internetu 1:10 znamená, že klient mající např. rychlost internetu 10Mb/s v agregaci 1:10 má rychlost připojení v rozsahu od 1 Mb/s až 10 Mb/s.

Rychlosti bezdrátových sítí rostou, výjimkou nebývá 6 Mbit/

Závislost na internetu

Podobně jako u jiných věcí, existuje i možnost závislosti na Internetu.

Co je HTML?

HyperText Markup Language, označovaný zkratkou HTML, je značkovací jazyk pro hypertext. Je jedním z jazyků pro vytváření stránek v systému World Wide Web, který umožňuje publikaci dokumentů na Internetu.

Co je to hypertext

Písemka:

  • internetstruktura, fungování a přehled využití (servery, klienti, datové spoje, směrovače, druhy lokálních sítí), pojmy IP adresa, URL, doména, DNS, TCP/IP
  • přenosové rychlosti, způsoby připojení
  • služby internetu (www, e-mail, on-line komunikace, bezpečná komunikace, internetový obchod, elektronické bankovnictví, hry, ftp, telnet, sociální weby, )
  • pojem hypertext
  • hledání, využívání a vyhodnocování informací na internetu (Cvičení: 1.Kolik dětí měla Marie Terezie…2.)
  • zásady bezpečného využívání internetu (SPAM, sledování, odcizení dat, odcizení identity a používat prostředky jejich eliminace, opatrnost při sdělování osobních údajů, silná hesla, opatrnost při instalaci stažených programů a doplňků systému nebo prohlížeče)

mobil a internet, GPS  - odeslat

Test -  Internet a vyhledávání na internetu !!!

Počítačová grafika                        

E-lerning:  www.jaroska.cz/elearning/informatika/grafika/index.htm         www.eduit.cz/zaklady-grafiky/

Prezentace: Grafika 1, Grafika2

Co máte umět:

  • základní pojmy a principy z počítačové grafiky  
  • charakteristika základních pojmů a principů počítačové grafiky (rastrová x vektorová grafika, 3D grafika, barevné modely RGB a CMYK, rozlišení (DPI), barevná hloubka).
  • získávání, úpravy a publikování fotografií, práce v rastrovém grafickém editoru
  • prohlížet fotografie uložené na disku počítače, vyhledávat fotografie na internetu, skenovat fotografie, používat digitální fotoaparát (motivové programy, ZOOM, prohlížení a mazání snímků), rozumět jeho ovládání, znát a používat základní zásady kompozice obrazu (ústřední motiv snímku dostatečně velký a umístěný na zlatý řez, odstranění rušivých prvků, popředí a pozadí) provést základní úpravy fotografií (otočení a oříznutí, jas a kontrast, úprava histogramu, úprava barevnost, doostření, lokální úpravy chyb a skvrn, odstranění červených očí, srovnání svislic, koláže).
  • nekomprimované a komprimované formáty – bezeztrátové, ztrátové (BMP, TIFF,GIF, JPEG, PNG …), princip komprese
  • Gimp, Photoshop, Picasso, ZonerCallisto,

Použití grafiky:  časopisy, knihy, prospekty, web, koláže, reklama, vizitky…

Rastrový a vektorový obrázek

Rastrový obrázek se skládá z bodů, vektorový z tvarovaných objektů popisovaných mat. výrazem.

Nevýhoda rastru: Při zvětšení je vidět bodová struktura rastrového obrázku, vektorový zůstává stále hladký.

Křivky tvořící vektorovou kresbu se vždy znovu hladce vykreslí.

Počet bodů obrázku, rozlišení 
  • Počet bodů obrázku, jak to sejme optika (5 Mpx) a na obrazovce se interpretuje 1024x768 bodů
  • Rastrový obrázek (fotografie nebo malba) se skládá z barevných bodů.
  • Rozlišení je počtu bodů na jednotku délky. Jednotkou délky je jeden palec (cca 2,5 cm), Rozlošení se měří v DPI (dý pí aj, Dot Per Inch, bodů na palec). Obrázek s rozlišením 300 DPI obsahuje na každý palec 300 bodů.
  • Rozlišení musí být „přiměřené“.  Malé rozlišení: zrnitý obrázek. Velké rozlišení: obrovský soubor.
  • Pozor: s rozlišením roste i velikost souboru !
  • Tiskárna má rozlišení 300-600-5000 dpi.  Obrazovka 600x800..1200x2000, běžné 120 dpi
Barevná hloubka

Barevná hloubka je počet barev, který může nabývat každý bod obrázku

Barevné fotografie většinou obsahují 16,7 miliónu barev (barevná hloubka 24 bitů na bod). Grafické prvky na webu 256 barev (barevná hloubka 8 bitů na bod), černobílá fotka 16-256 odstínů šedi.

Obrázky určené pro tisk na černobílé laserové tiskárně můžeme převést do 256 stupňů šedi.

16,7 mil. ( 24 bitů na bod), 65 535 barev (16 bitů na bod), 256 barvách (8 bitů na bod), 256 stupních šedi (8 bitů na bod)

Jaký má být počet bodů obrázku

Pozor na změny velikosti rastrů: velký obrázek můžeme zmenšit, malý zvětšovat nelze!

Pokud jich je hodně, můžeme nějaké vypustit bez výrazné ztráty kvality, tj. zmenšit ho můžeme. Pokud je jich málo, program se je pokusí dopočítat, což většinou nedopadne dobře.

Změně počtu bodů se říká převzorkování obrázku.

Zvýšíme-li počet bodů dojde ke ztrátě kvality.

Často však velký počet bodů nepotřebujeme (web, text s ilustračním obrázkem), takže umět snížit počet bodů je důležitá dovednost.

Pokud do textu vložíme 5 obrázků nafocených 3 Mpx digitálem, bude mít výsledný soubor asi 10 MB. Nepůjde ho nikam poslat a práce s ním bude pomalá.

Při stejné kvalitě po převzorkování obrázků na třetinovou velikost bude mít soubor cca 1 MB.

Obrazovka má většinou 1024 x 768 bodů.

Snímek z 3 Mpx digitálního fotoaparátu má 1538 x 2048 bodů.

Je tedy pro zobrazení na obrazovce zbytečně velký.

Při uložení v JPG formátu zabere cca 1 MB a načítání bude cca 3,5 minuty (telefon přes radiopojítko). Po převzorkování na 800 x 600 bodů bude na obrazovce výborně viditelný, zabere pouze cca 0,150 MB a načtený bude za 30 vteřin.

Formáty grafických souborů

Formát JPG

Pro fotografie použijeme ztrátově komprimovaný formát JPG, 16 mil.barev

Soubor, který v paměti počítače zabírá 2 MB, obsadí na disku ve formátu JPG několikanásobně méně, 200 KB 1 MB. (Komprese 50-80%)

Je vhodný jen na fotografie, ne na texty, tlačítka, sejmuté obrazovky apod. Čím větší komprese, tím menší soubor s obrázkem, ale tím horší kvalita obrázku.

Fotografii uložíme ve formátu JPG se zvolenou kompresí.

Formát GIF

Pro grafické prvky použijeme formát GIF. Obrázek může mít max. 256 barev nebo stupňů šedi, komprese je ale bezeztrátová. Grafické prvky ve formátu GIF mohou být také animované (většina reklamních bannerů na webu), nebo průhledné. 

Další formáty:

Obyčejný GIF, Průhledný GIF, BMP (Malování), JPEG, GIF, TIFF (profi fotky), PNG, RAW - Vlastnostmi formátů  se rozumí využitelná barevná hloubka a způsob komprese, vektor/rastr a další specifické vlastnosti

Modely RGB a CMYK

Monitory a tiskárny vytvářejí barvy odlišně

Proto je velkým problémem udržet barevnou věrnost, tj. docílit, aby barvy vytištěné fotografie odpovídaly barvám téhož obrázku na obrazovce.

Monitory používají ovládání barevných paprsků v režimu RGB -

Red, Green, Blue (červená, zelená, modrá). Obrazovka bíle svítí pokud svítí všechny paprsky stejně !! Aditivní model, sečítání barev

Tiskárny používají barevné inkousty (pigmenty) v režimu CMYK -  Cyan, Magenta, Yellow, karbon  (azurová, fialová, žlutá, černá)

Pokud se všechny smíchají, je bod černý, pokud netiskne bod žádný, zůstane papír bílý. Barevný odstín vzniká odečítáním barev - subtraktivní model.

Protože je nehospodárné tisknout černé texty soutiskem tří barevných složek, a navíc mícháním barev nevznikne zcela perfektní černá, přidává se do tiskáren barva černá (blacK).

Fotorealistické tiskárny používají často více inkoustů, běžně 5 až 6, i 8.

Problémy s barevnou věrností

Obrázek na monitoru se liší od snímané předlohy a výtisk na tiskárně bude mít opět trochu jiné barvy.

Zajistit co nejlepší barevnou věrnost můžeme kalibrací monitoru a tiskárny. Objednáme si kalibrační výtisk a stáhneme si soubor se stejným obrázkem. Pomocí ovládacích prvků monitoru zajistíme co nejlepší barevnou shodu.

Malování obrázků na počítači

Viz nové nástroje ve Win7.

Cvičení 2: Nakreslete květinu, domeček a použijte nástroje, barvy, vystřižení, průhledné rozvinutí, neprůhledné, text

Získávání obrázků 

Obrázky v digitální podobě můžeme získat několika způsoby:

Fotobanky  

Hotové obrázky musíme zakoupit, jen výjimečně fotobanky nabízejí ukázky zdarma. Kvalitní snímky můžeme zakoupit na CD nebo získat s nějakým programem či časopisem, necháme si nafotit profesionálním fotografem.

Vždy si však musíme  dobře přečíst  autorská práva –jak  můžeme obrázky používat a šířit. Šířit určitě ne a používat volně ne vždy.                         

Cvičení 3: Stáhněte si z internetu 3 obrázky z vašeho oboru !!!

Fotobanky:  www.isifa.cz  www.allphoto.cz    www.fotobanka.cz 

Fotografové:   Umělečtí fotografové ,  Fotoateliéry 

 Hledání obrázků na internetu  

Obrázky můžeme najít na internetu a stáhnout (uložit) na disk svého počítače.

Obrázky najdeme například přes vyhledávač GOOGLE služba  Obrázky

Zvolíme odkaz Obrázky a případně klepneme na pokročilé vyhledávání, kde můžeme určit i velikost obrázku.

Užitečné znalosti:

1. Obrázky na Internetu mají většinou nízké rozlišení (malý počet bodů) a jsou uloženy ve formátu JPG s vysokou kompresí => mají jen omezené využití.

2. Musíme dodržovat autorská práva. (obrízky bývají chráněny autorským zákonem)

Viz Autorský zákon na webu,  Autorský zákon v PDF formátu 

U většiny fotografií je napsán copyright, tj. určení vlastníka autorských práv a podmínky používání obrázků.

Pro účely výuky autorský zákon povoluje citovat autorská díla celá nebo jejich části.

 Uložení obrázku  

Postup uložení obrázku na disk:

1. Klepneme na obrázek pravým tlačítkem myši.

2. Vybereme Uložit obrázek jako.

3. Určíme umístění a název obrázku

 Skenování obrázků  

Postup skenování v rozhraní skeneru - tři rady: (konkrétní okno se liší)

1. RGB (True Color je 16,7 mil. barev - vhodné na fotografie)

2. 300 DPI je rozlišení pro tisk ve fotokvalitě na inkoustové tiskárně

3. U tištěných předloh musíme nastavit odstranění tzv. závoje (moaré)

Načtení skenovaného obrázku  se většinou nachází v nabídce Soubor, volba Skenovat, Importovat, Načíst ze skeneru, někdy v nabídce Vložit – Obrázek – Ze skeneru.

Moaré

je závoj přes obrázek, který vzniká tehdy, když skenujeme tištěné předlohy. Skenery snímají body, tiskárny tisknou také jednotlivé body. Někdy dojde k takové situaci, že vzniknou bílá kolečka kolem nasnímaných bodů a obrázek je znehodnocen.

Odstranění moaré

V ovladači skeneru je dnes vždy volba potlačení moaré, většinou se vybírá kvalita tisku a ovladač si pak s body předlohy správně poradí.

Digitální fotoaparát  

Nejlepší je praxe

Ovládání se téměř neliší od běžného kompaktního fotoaparátu.

Fotografie se ukládají na paměťovou kartu (ve formátu JPG) s nastavenou kompresí.

Důležité je rozlišení fotoaparátu (2 Mpix stačí, 3 Mpix lépe, 5 Mpix již většinou nevyužijeme), jeho optický ZOOM (stupeň přiblížení) a kvalita kresby (čtěte recenze v časopisech a na webu) + kapacita paměťové karty (64 MB pro začátek stačí, 128 MB a více je lepší).

Fotoaparát se připojí k počítači a (většinou) se objeví jako nový disk (Tento počítač…).

Fotografie si nakopírujeme do počítače a  ve fotoaparátu je vymažeme.

Více informací: www.digineff.cz,  www.idif.cz,   www.photorevue.cz

Snímání obrazovky 

Obrazovku sejmeme do Schránky klávesou: Print Screen nebo Výstřižkem ve Win 7

Pouze aktivní okno sejmeme (nakopírujeme) do Schránky klávesovou kombinací: Alt + Print Screen nebo Výstřižkem

Po sejmutí obrazovky (navenek se nic nestane) se přepneme do jiného programu ( např. Malování, Word, Excel) a obrázek ze Schránky vložíme na pozici kurzoru.

Obrázky oken můžeme dále upravovat nástroji pro práci s obrázky - oříznout, něco v nich smazat nebo domalovat, ale nemůžeme u nich měnit počet bodů, jinak dojde k výraznému snížení čitelnosti textů !