
Vzdělání Ti pomůže ve všech nepřízních života
Práce s obrázky
Zoner Explorer a vestavěný Editor obrázku
Specializovaný program na prohlížení obrázků. Ten nám také zobrazí náhledy obrázků, na vybraný obrázek poklepeme – zobrazí se celý a můžeme s ním dále pracovat.
Okno Zoner Explorer, okno stromu, okno náhledu, informační okno, zobrazení oken, příkazy prohlížeče
Obrázky ve složce si můžeme nechat zobrazit pomocí volby Miniatury, seznam, podrobnosti….
Lupa - přiblížení a oddálení obrázku je většinou k dispozici na panelu nástrojů
Základní úpravy obrázku
Otočení obrázku - Nejčastěji využijeme při otáčení na výšku, na šířku.
Zrcadlení obrázku - Je převrácení vodorovně, případně otočení o 180 stupňů. Pozor na obrázky obsahující text. Šikmo nafocený obrázek srovnáme otočením o libovolný úhel
Oříznutí obrázku do výběru
Uděláme obdélníkový výběr nebo výběr lasem a obrázek ořízneme
Oříznutí je silným nástrojem kompozice obrazu. Umožní odstranit rušivé prvky okolo hlavního motivu.
Úpravy kvality obrázku
Jas a kontrast, gamma korekce
Základní doladění jasu, kontrastu a barevné sytosti bývá v nabídce Obraz…
Jas - Zvýšení jasu zesvětlí obrázek, pozor ale na bílá tzv. vypálená místa.
Kontrast - Je třeba hlídat vznik bílých a černých míst.
Gamma korekce - Gamma korekce umožňují celkové zesvětlení obrázku (gamma nad 1.00) nebo ztmavení obrázku (gamma pod 1.00).
Úpravy barev
Základní doladění barevného podání bývá v nabídce Obraz… Úpravy barev vyžadují zkušenosti, pracujeme opatrně a pokud možno použijeme automatickou funkci vyvážení barev.
Úpravy histogramu
Histogram ukazuje zastoupení tmavých a světlých tónů. Obrázek není dobře exponovaný, jeho histogram neobsahuje ani stíny, ani světla. Obrázek, kterému chybí barvy (sloupečky) na krajích histogramu, nemá bílou nebo černou složku.
Tažením za trojúhelníčky je možné histogram upravit.
Pokud program umí automatickou úpravu histogramu, stojí za to její funkčnost vyzkoušet.
Histogram světlého obrázku, Obrázek, který má hlavně světlé odstíny, má graf histogramu pouze na pravé straně světlých tónů.Histogram tmavého obrázku. Obrázek, který má naopak hlavně tmavé odstíny, má graf histogramu pouze na levé straně tmavých tónů.
Automatické úpravy
Některé programy mají možnost automatické úpravy úrovní (histogramu), většinou stojí za to její funkčnost vyzkoušet.
Změna počtu bodů (převzorkování)
Tato volba je většinou v nabídce Obraz
1. Zkontrolujeme zatržení políčka Zachovat poměr stran, jinak dojde k deformaci obrázku.
2. Zkontrolujeme jednotku velikosti a případně vybereme pixely.
2. Vepíšeme novou šířku nebo výšku obrázku, druhý rozměr se dopočítá sám.
3. Pokud budeme potřebovat i původní obrázek, uložíme převzorkovaný obrázek pod jiným jménem
Změna barevné hloubky
Tato volba je většinou v nabídce Obraz. Z teorie víme, že na počtu barev, ze kterých se obrázek skládá, závisí jeho kvalita, použití i formát, v jakém ho můžeme uložit. Změna počtu barev (barevné hloubky) obrázku
Počet barev měníme většinou za jasným účelem a je samozřejmě potřeba uložit obrázek pod jiným jménem, jinak přijdeme o původní snímek.
Doostření a rozostření obrázku
Lehké doostření může vylepšit snímek, vytáhne ale také jeho zrno se zvýrazní. Některé programy nabízejí podobné funkce jako volby Zaostřit, Zaostřit více, Vytáhnout hrany, Vytáhnout detaily apod. Rozostření většinou není potřeba, ve spojení s výběry však mohou vzniknout zajímavé obrázky
Jednoduchá koláž s využitím výběru.
Lasem vybrat část obrázku, udělat doplněk (inverzi) výběru, nastavit velké prolnutí (zaoblení) výběru (cca 20 bodů), aplikovat filtr kruhové rozmáznutí.
Filtry
a deformace umožňují okamžitou efektní změnu obrázku, je však potřeba je používat opatrně.
Deformace mění kromě barev také tvar obrázku
Odstranění vad obrázku
Retuš obrázku představuje jeho lokální (místní) úpravy
Kromě kreslení do obrázku používáme zejména tyto nástroje:
Razítko a lokální nástroje.
Razítko nabere zdrojovou oblast (většinou s klávesou Alt nebo Ctrl). Potom přenášíme nabranou oblast jinam.
Důležité je také vybrat stopu a krytí nástroje.
Nástroje na malování
Tužku, pero a štětec, Spray, Výplň barvou popředí (kbelík s barvou), Přechod od barvy popředí do barvy pozadí (je třeba předem udělat výběr, jinak překryje celý obrázek), Gumu (pod ní se objeví barva pozadí, ve vrstvě je vygumovaná oblast průhledná). Po zvolení nástroje musíme určit velikost a druh stopy, krytí nástroje, případně i další volby.
Stopa a krytí nástroje
Po zvolení nástroje (štětec, pero, výplň…) musíme určit jeho vlastnosti, tj. minimálně stopu a krytí nástroje. U stopy určujeme její velikost, tvar a tvrdost (tj. zda kreslí ostře nebo do ztracena). Krytí je od 0 do 100 %, snížení krytí způsobí méně výrazný zásah do obrázku.
Některé programy umí nastavit i způsob působení nástroje na pozadí (interakci s pozadím):
Výběr barvy popředí a pozadí
Malovací nástroje malují právě nastavenou barvou popředí, po gumování nebo smazání výběru se objeví barva pozadí. K výběru barvy můžete použít také kapátko. Klonovací razítko, výběrové laso, V barevném sloupečku vybereme barvu nahrubo, v levém barevném čtverci pak jemně.
Souhrnný příklad retuše a úprav
Malování do obrázku, psaní do obrázku a rámeček okolo obrázku
Kreslení v Zoner Callisto
Použití: vizitky, letáky, novoročenky, blahopřání, ilustrace, grafika časopisů, knih exporty, importy, pdf.
Základní vlastnosti:Kreslící nástroje vektorové grafiky (křivky, tvary, text, písmo, výplň, pero, fraktály a další), exporty do různých formátů (PDF! – portable dokument format, pro výměnu grafických dokumentů ma textů, vektorový WMF, JPG (rastrový, fotky), gif (rastr, vč. průhlednosti), tif, bmp, Umí pracovat s rastrovou grafikou (fotky, úpravy rastru – jas, kontrast, doostření, rozostření, histogram, vyváženost barev, ořezání, otočení, zrcadlo, filtry – perokresba, olej, negativ, pastel, …spousta šablon na kdeco !!!
Tvary a text v Zoneru Callistu
Vektorové objekty můžete vytvářet pomocí nástroje Tvary, které se dají v případě potřeby převést na křivky a dále modifikovat. K základním tvarům patří ...... Všechny tvary vytvoříte nástrojem pro vkládání geometrických tvarů.
Vytvoření obdélníku
- Nejprve klikněte myší na počátek obdélníku.
- Tažením udejte polohu koncového bodu obdélníku.
2. způsob
- Nejprve klikněte myší na střed obdélníku.
- Stiskněte a podržte klávesu SHIFT.
- Tažením zadejte velikost obdélníku.
Pokud chcete přesně dodržet poměr stran 1:1 (čtverec) stiskněte klávesu CTRL, nebo si vyberte nástroj čtverec.
3. způsob
Obdélník lze také vytvořit kliknutím do plochy a zadáním parametrů. Pozor! Dialog nehlídá poměr stran u čtverce.
Vytvoření elipsy
Elipsu vytvoříte pomocí nástroje Tvary, který naleznete na základním panelu. elipsa s výsečí
- Nejprve klikněte myší na počátek elipsy.
- Tažením udejte konec elipsy.
2. způsob
- Nejprve klikněte myší na střed elipsy.
- Stiskněte a podržte klávesu SHIFT.
- Tažením zadejte poloměr.
Pokud chcete přesně dodržet poměr stran 1:1 (kružnice) stiskněte klávesu CTRL, nebo si vyberte nástroj kružnice.
3. způsob
Elipsu lze také vytvořit kliknutím do plochy a zadáním parametrů. Pozor! Dialog nehlídá poměr stran u kruhu.
Vytvoření n-úhelníku
Z nabídky nástroje Tvary si vyberte mnohoúhelník, který vložíte 2 způsoby....
obdobné jako v předchozím kreslení. Podrobnosti viz popis Programu
Výplně, ohraničení, stín, průhlednost, barvy, fraktály v Callistu
Klávesové zkratky:CTRL+1,2,3,4,5, nabídka Galerie
Výplň: konická, lineární….obrázek ze souboru, fraktál, ….parametry výplní (barvy)
Pero: typ, barva, tloušťka, zakončení,….
Stín:typ (měkký, rozostřený, …) sklon 16 stp., vzdálenost x,y od objektu, rozmazanost
Průhlednost: typ (konický, lineární, …), parametry úhel, počet kroků
Další možnosti pro práci s objekty
Úprava - velikost, posunutí, deformace, natočení, specifické vlastnosti
Pořadí – CTRL+PgDown nebo na liště nebo Objekty – Pořadí objektů
Vícenásobné kopírování – lineární a po křivce v nabídce Objekty
Změna velikosti objektů, posun, natočení….nutné nejdříve vybrat objekt.
Duplikační režim – na liště se zeleným křížkem a v menu Objekty, zdvojení,
Zamknutí objektů proti úpravě nebo vymazání
Ořezání jiným objektem
Převést na křivky přestává to být objekt a stane se křivkou a lze jej tvarovat CTRL+Q, Objekty-Převést na křivku (texty)
Nástroj Tvarování objektu – natvaruje balon
Logické operace s objekty (součin - průnik, součet- sjednocení, oříznout jiným obj.)
Nastavení vlastností (průhlednosti)- konická (dovnitř, vně), lineární, barvu, poloha minima,
Zobrazení
předchozí pohled, zpět, vše (A4), objekty (maximálně to nakreslené), lupa (detailování, …)
Další vlastnosti Callista
- uživatelem modifikovatelná barevná paleta s barvami definovatelnými v některém z modelů RGB, CMYK
- barevné gradientní výplně: pevná, lineární, kónická, kruhová, křížová, přizpůsobivá a bitmapová
- průhlednost objektů: pevná, lineární, kónická, kruhová, křížová, fraktální a bitmapová
- stíny objektů: barevné, podle jasu objektu, průhledné a měkké
- panoramování, správce pohledů, posun po dokumentu a podpora změny měřítka zobrazení pomocí kolečka myši
Práce s křivkami a obrysy
plné a přerušované křivky, kaligrafické pero
definice šířky, typu, napojování a zakončení ("šipky")
kreslení a editace přímek, Bézierových křivek a volné kreslení křivek ("freehand")
Panely
Základní panel a alternativní
alternativní vybraného objektu
Základní s tlačítky pro výběr a tvarování, pro text, pro tabulku
Práce s textem
Ikona A - umělecký, T – odstavcový,
Nastavení:Typ (font), velikost, zarovnání, styl, tvarování základny, tvarování text.rámce, barvy textu, orámování
alternativní panel pro text
Umístění textu
Zarovnání textu provedete několika způsoby:
- Zobrazíte vodící linky.
- Vytvoříte pomocnou vodící linku kliknutím do svislého pravítka vpravo a tažením kurzoru myši k pravému okraji textu. Presuňte text k vodící lince.
- Dalším možným způsobem jak zarovnat text je úprava textového rámce a zarovnání textu k pravému okraji. Poklepejte na text a přepněte se opět do editačního módu. zvolte režim tvarování rámce a tažením pravého okraje za úchopový bod ho přitáhněte k vodící lince.
- Pro zarovnání textu vpravo klikněte na ikonu , kterou naleznete na alternativním panelu.
- Pro návrat do editačního módu (přepis textu) klikněte a ikonku . Editaci textu ukončíte kliknutím mimo
Práce s textovým rámem
Zvětšení-zmenšení, přesun, kopie, otočení, jako s objektem, obdélník natvarovat, (elipsu)
Vícenásobného kopírování vizitek na papíře
Stiskněte Ctrl+A pro výběr všech objektů vizitky a zvolte Objekty | Vícenásobné kopírování | Lineární... (Ctrl+H). Zobrazí se dialog s nastavením parametrů. Nastavte 3 horizontální a 4 vertikální kopie a potvrdte
Text po křivce
Vytvoříte text a křivku, nebo použijete tvar. Obojí vyberete a příkazem Text- Umístit na křivku. Výběr textu a editace umožňují úpravy (zarovnání). Klepnutí pravým a levým tlačítkem myši na paletu uděláte výplň a orámování
Tabulka
Nejdříve vložte tabulku (počet řádků a sloupců), Editace textu F2, formátování textu jako ve Wordu, Pozadí a popředí určí barvy tabulky z palety dole pravým a levým tlačítkem myši.
Vodítka – Vodící lišty
Zapínají se L, nebo nabídka Zobrazit-….
Umožňují vlastně srovnat text mezi dva dorazy, srovnat objekty pod sebe, na střed
Export a import dat
import vektorových formátů (a metasouborů): EPS, PS, CDR 8, CMX 7, CGM, DRW, DSF, WMF, EMF, DXF 13, DWG 13, PLT, HGL, ZBR, ZMF, ZCL a ZMP
import bitmapových formátů: PCX, GIF (včetně průhlednosti), TIF, WPG, MAC, TGA, ICO, BMP, RLE, PCD, JPG, PNG, BMI, DIB, PSP, PSD, CRW, ORF, NEF, MRW, RAW, THM a ZMP
export vektorových formátů a metasouborů: WMF, EMF, DXF, AI, EPS, PDF, HGL a PLT
export bitmapových formátů: PCX, GIF, TIF, WPG, TGA, BMP, JPG, PNG a BMI
Formáty obrázků
Používané formáty souborů rozlišujeme jako nekomprimované a komprimované, komprimované pak formáty s bezeztrátovou či ztrátovou kompresí:
BMP, GIF, JPG, PNG, PCX, TIFF
BMP
.BMP nebo také .DIB (device-independent bitmap) je počítačový formát pro ukládaní rastrové grafiky.
Tento typ souboru se často obecně označuje jako bitmapové pole. Obrázky BMP jsou ukládány po jednotlivých pixelech, podle toho, kolik bitů je použito pro reprezentaci každého pixelu je možno rozlišit různé množství barev: 2 (1 bit), 16 (4 bity), 256 (8 bitů), 65 536 (16 bitů), nebo 16,7 miliónu (24 bitů). Osmibitové obrázky mohou místo barev používat šedou škálu.
Soubory ve formátu BMP většinou nepoužívají žádnou kompresi. Z tohoto důvodu jsou obvykle BMP soubory mnohem větší než obrázky stejného rozměru, které kompresi používají.
Velikost nekomprimovaného obrázku v bytech lze přibližně vypočítat podle vzorce:
(šířka v pixelech) * (výška v pixelech) * (bitů na pixel / 8)
Obrázek o rozměrech 800×600 potřebuje téměř 1,4 megabytu. Formát BMP je proto zcela nevhodný pro použití na Internetu.
Výhodou tohoto formátu je jeho extrémní jednoduchost a dobrá dokumentovanost a jeho volné použití není znemožněno patentovou ochranou. Díky tomu jej dokáže snadno číst i zapisovat většina grafických editorů
V praxi se pro ukládání obrázků používají spíše novější formáty PNG, GIF nebo také TIFF.
GIF
GIF (Graphics Interchange Format) je grafický formát určený pro rastrovou grafiku. GIF používá bezeztrátovou kompresi, na rozdíl například od formátu JPEG , který používá ztrátovou kompresi. GIF je tedy vhodný pro uložení tzv. perokresby (nápisy, plánky, loga). GIF umožňuje také jednoduché animace.
GIF má jedno velké omezení — maximální počet současně použitých barev barevné palety je 256 (8 bitů) v jednom rámci Toto omezení nemá formát PNG, který se hodí ke stejným ú čelům jako GIF a nabízí pro většinu obrazů výrazně lepší kompresi. Formát PNG však neumožňuje animace (ty umožňuje až APNG a MNG).
Formát GIF se stejně jako formáty PNG a JPEG používá pro WWW grafiku na Internetu.
JPEG
JPEG (vyslovováno originálně džeipeg, ale užívá se též počeštěné výslovnosti jépeg nebo jpeg) je standardní metoda ztrátové komprese používané pro ukládání počítačových obrázku ve fotorealistické kvalitě.
Zkratka JPEG znamená Joint Photographic
JPEG/JFIF je nejčastější formát používaný pro přenášení a ukládání fotografií na World Wide Webu (www).
Není však vhodný pro perokresbu, zobrazení textu nebo ikonky, protože kompresní metoda JPEG vytváří v obrazu rušivé artefakty. Pro takové účely se většinou používájí soubory PNG a GIF.
Protože má GIF pouze 8 bitů na pixel, není vhodný pro barevné fotografie, PNG je možné použít pro ukládání fotografií, ale výsledná velikost souboru je nevhodná pro publikování na webu.
PNG
PNG (Portable Network Graphics – anglicky přenosná síťová grafika; oficiální výslovnost zkratky je „ping“) je grafický formát určený pro bezeztrátovou kompresi rastrové grafiky. Byl vyvinut jako zdokonalení a náhrada formátu GIF. PNG nabízí podporu 24 bitové barevné hloubky, nemá tedy jako GIF omezení na 256.
PNG nabízí lepší kompresi a obsahuje osmibitovou průhlednost, to znamená, že obrázek může být v různých částech různě průhledný (tzv. RGBA barevný model).
Nevýhodou PNG oproti GIF je praktická nedostupnost jednoduché animace. PNG se stejně jako formáty GIF a JPEG
používá na Internetu.
TIFF
TIFF (zkratka Tag Image File Format) je jeden z souborových formátů pro ukládání rastrové počítačové grafiky. Formát TIFF tvoří neoficiální standard pro ukládání snímků určených pro tisk. TIFF je složitější formát oproti jiným formátům pro ukládání rastrové grafiky. Tento formát vytvořila v roce 1986 společnost Aldus.
Úkoly a cvičení
- Upravte vhodný digitální obrázek tak, aby vypadal jako stará fotografie, např. s využitím efektu sépie
- Změňte velikost a formát 3 obrázků (gif, png a jpg) tak, aby byl vhodný pro použití v prostředí internetu.
- Zkuste navrhnout jednoduchý vektorový obrázek na téma ochrana přírody
- Jaký digitální fotoaparát je možné využít pro běžné fotografie určené pro internet a jaký pro fotografie určené pro vytištění?
- Čemu se říká pixel a čemu dot?
- Co je to rozlišení rastrového obrázku?
-
Vypočtěte jak velký bude obrázek o velikosti 800×600 pixelů při rozlišení 300dpi,
(potřebuje téměř 1,4 megabytu)
o velikosti 1200×1000 pixelů při rozlišení 100dpi
o velikosti 15x10 cm při rozlišení 200dpi - Co znamená zkratka OCR a k čemu se tato technologie používá?
- Jakým způsobem je možné získat rastrový obrázek?
- Vytvořte jednoduchou prezentaci o čtyřech snímcích, na běžný výrobek denní potřeby (rohlík, mýdlo, rohožka, vidlička, atp.)